Hoe werkt Instagram voor bedrijven?

Je kunt er als bedrijf anno 2018 echt niet meer omheen: Instagram is booming. Het platform heeft op dit moment ruim 800 miljoen actieve gebruikers wereldwijd, waarvan er 500 miljoen zelfs dagelijks de app gebruiken.

Daarnaast komen er regelmatig nieuwe functies en tools bij, die jij als bedrijf in je voordeel kunt gebruiken. Toch vinden veel merken het nog eng of zijn ze bang dat alleen maar hele jonge mensen Instagram gebruiken.

Een groot misverstand, want de groep gebruikers tussen 20 en 40 jaar is enorm aan het stijgen. Dan rest alleen nog de vraag: hoe gebruik je Instagram om je verhaal compleet te maken?

#1 Storytelling zonder woorden, maar met beeld – Show, don’t tell
Instagram is het perfecte platform om, zonder al te veel woorden te gebruiken, te laten zien waar je merk voor staat. Op je website, blog en andere kanalen overspoel je je klanten met allerlei informatie, terwijl op Instagram het beeld centraal staat.

Creëer een herkenbaar thema dat aansluit op je kernwaarden en verbind hier een duidelijke emotie aan. Muurverf is maar gewoon verf, totdat je het verwerkt in een foto van een prachtige loft aan de Amsterdamse grachten met de juiste belichting. Dit geeft meteen een andere lading aan je product en aan je algehele storytelling.

Tip! Ontdek hoe je een social media plan opstelt, waarin je goed nadenkt over de strategie!

#2 Voorkom eenrichtingsverkeer op Instagram en ga de interactie aan met je volgers
Die content die jij als bedrijf plaatst op Instagram, komt bij je volgers binnen op een feed waar ook foto’s van vrienden, familie en kennissen staan. Maak hier gebruik van en zorg dat zij zich vertrouwd en verbonden voelen met het beeld dat je plaatst.

Ook kun je je volgers zelf content laten maken en deze doorplaatsen door bijvoorbeeld een speciale hashtag in het leven te roepen. Hierdoor heb je helaas wel minder invloed op de kwaliteit en stijl van het beeld, dus let op dat je hier wel een duidelijke keuze in maakt.

Daarnaast is het erg belangrijk om de dialoog aan te gaan. Antwoord altijd op reacties die je krijgt: dit zorgt niet alleen voor waardering bij je klanten, maar Instagram zal je op deze manier ook relevanter vinden.

Hoe meer conversatie, hoe vaker/hoger je in de feed van je volgers terecht zult komen.

#3 Gebruik je bedrijfsprofiel op Instagram voor video’s, stories en livestream
Het gerucht ging een tijdje rond dat Instagram voorrang gaf aan video’s ten opzichte van foto’s: dit bleek echter niet waar te zijn. Wel is het zo dat bewegend beeld meer aandacht trekt in een overvolle feed dan een statisch beeld.

Video’s worden daarnaast ook groter getoond op de ‘explore’ pagina, dus het is wel degelijk een goede manier om de aandacht van je (potentiele) klanten te trekken. Ga geen video’s maken omdat het moet, maar bedenk goed wat dit toe kan voegen aan je bestaande verhaal.

In het geval van de muurverf uit het eerdergenoemde voorbeeld is het bijvoorbeeld interessant om een influencer uit de interieur-niche erbij te betrekken en hem/haar een video laten maken over kleurkeuze tijdens het schilderen van je huis. Wees creatief en houd je kernwaarden in het achterhoofd.

Stories en livestream zijn veel snellere manieren om je volgers van bewegend beeld te voorzien. Het speelt in op het ‘fear to miss out’-principe: de video’s zijn slechts een beperkte tijd (24 uur) beschikbaar en zijn een perfecte manier om je merk nog persoonlijker te maken.

Deze functies zijn perfect om te laten zien wat er achter de schermen gebeurt, met welke leuke acties je op dit moment bezig bent of om je volgers mee te nemen in een beslissingsproces. Door middel van de interactieve poll of emoji-schuiver lok je engagement uit- en voelt de klant zich nog meer verbonden met je merk.

Dit geldt nog meer voor een livestream: hier kunnen volgers tijdens de stream comments achterlaten en vragen stellen.

Extra leestip! Maak een content strategie die bijdraagt aan een betere marketing.

#4 Nieuwe features op Instagram, die bijdragen aan de storytelling
Instagram komt regelmatig met nieuwe functionaliteiten die super interessant zijn voor bedrijven. Zo is de app sinds kort begonnen met het testen van de ‘shopping’ functie in Nederland: een functie waarbij direct vanaf de foto direct doorgeklikt kan worden naar het desbetreffende product in de webshop.

Dit geldt niet alleen voor fysieke producten: ook boekingen voor bijvoorbeeld vakanties kunnen op deze manier gedaan worden.

Ook gaat het gerucht dat Instagram binnenkort de lange video gaat introduceren. Nu ligt de tijdslimiet van de video’s op 1 minuut, naar het schijnt wil de app dit verlengen naar een uur.

Zo willen ze stimuleren dat gebruikers video’s van hoge kwaliteit gaan uploaden: een slimme manier om de strijd met YouTube aan te gaan.

Het is maar de vraag of men, en dan in het bijzonder jouw doelgroep, zit te wachten op lange video’s op dit toch ietwat vluchtige medium, maar het is wel goed om hier vast over na te denken.

Conclusie
Een goed verhaal heeft een begin, midden en een einde: dit is ook hoe je jouw strategie moet benaderen!

Zet het verhaal van je merk nog een keer duidelijk voor jezelf op papier en bedenk wat Instagram kan bijdragen aan jouw boodschap.

Leg vooral niet te veel nadruk op directe conversie, maar focus je op branding en engagement. Toon je jouw muurverf in de Amsterdamse loft of toch in een gezellige flat in Rotterdam? Durf jouw verhaal te vertellen!